Slecht Slapen Door Stress? Los Het Op In 7 Simpele Stappen

Kan je niet slapen van de spanning en ben je chagrijnig en moe?

Er is een methode om hier vanaf te komen (ook als je er al jaren last van hebt).

Je leert mijn stappenplan voor het opwekken van diepe slaap. Zodat je uitgerust wakker wordt en spanning je nooit meer uit je slaap houdt.

More...

Moe door stress? Zo rust je uit 

stress op het werk

Een Nederlandse onderzoeker liet in 2017 iets zien wat iedereen al wist:

Werkstress zorgt voor slaapproblemen en slaapproblemen zorgen voor meer spanning op het werk.

Als je een rotperiode meemaakt weet je dat geen rust krijgen het alleen maar erger maakt.

Stress wordt erger als je niet kunt slapen.

Met een slaaptekort kun je niet helder nadenken. Je bent chagrijnig en vermoeid.. 

Als je daar wanhopig van wordt begrijp ik dat volkomen.

Slaappillen helpen niet

Honderduizenden Nederlanders en Belgen gaan elk jaar naar de dokter om slaappillen te vragen. Als jij dat ook doet neem ik je dat niet kwalijk. Maar je zult er snel achterkomen dat slaapmiddelen niet werken. Dat geldt trouwens ook voor melatonine dat een slaaptekort erger kan maken.

Slaapmiddelen maken je suf maar herstellen je biologische ritme niet. En als je suf bent heb je niet de energie om de spanning in je leven te verhelpen.

Slaappillen werken niet als je gestresst bent.

Gelukkig is er een simpele oplossing om van je stress af te komen door beter te slapen: 


#1 Dit doet stress met je slaap

Voordat ik je vertel hoe je ondanks stress toch goed kunt slapen...

...wil ik dat je terugdenkt aan je lekkerste nacht ooit.

Haal je voor de geest hoe fijn je in slaap viel, hoe ontspannen je was en hoe uitgerust je wakker werd. 

Vergelijk dat eens met een nacht waarin je niet goed slaapt omdat je gespannen bent. Voor de meeste mensen geldt: 

  • Je bent fysiek onrustig
  • Je ligt te malen en te piekeren
  • Je wordt meerdere keren wakker
  • Als je opstaat ben je chagrijnig en moe (leestip: Is Vroeg Opstaan Ongezond?)

In een slapeloze nacht gaat er iets mis met je lichaam of geest 

Één van tweeën (of beide) kunnen onvoldoende ontspannen en daardoor val je niet in slaap.

Het verschil tussen een slechte en goede nacht is de mate waarin je kunt ontspannen.

Als je problemen hebt durf je niet te ontspannen. In zo'n geval gaat er een onbewust alarm af waardoor je niet ontspannen genoeg bent om in slaap te komen. En weet je waarom?

stress slaap

Je hebt een alarmsysteem in je hoofd

Dit alarmsysteem is een overblijfsel van toen we nog in berenvellen rondliepen.

Hoorde je midden in de nacht een wolf huilen, dan kon je maar beter wakker worden.

Of anders...

Werd je opgegeten door de wolf.

Licht slapen is een reactie van je lichaam op stress. In vroegere tijden redde dit levens

Gelukkig wonen we niet meer in het wild en is het alarmsysteem niet meer nodig. 

Maar als jij je ergens zorgen over maakt kun je per ongeluk dit alarm laten afgaan. En dat is wat je uit je slaap houdt.

niet kunnen slapen

Als je problemen maar groot genoeg zijn denken je hersenen: "Hee, er gaat iets goed fout. Ik kan beter wakker blijven om ervoor te zorgen dat dit niet in de soep loopt."

Je kunt de slaap niet vatten en begint automatisch te tobben.

Gelukkig kun je dit alarmsysteem uitzetten. Vandaag leer je hoe. 

#2 Trap niet in leugens over stress

Wetenschappers hebben recent aangetoond dat er twee soorten mensen zijn:

  • Mensen die geloven dat stress schadelijk is
  • Mensen die geloven dat stress onschuldig is

Misschien denk je: "Goh, je moet wel heel dom zijn als je denkt dat stress niet schadelijk  is. Talloze onderzoeken hebben aangetoond hoe ongezond stress is."

Daar heb je gelijk in. 

Maar niet iedereen die gestresst is slaapt slecht.

Je leest het goed. Hoewel je zou denken dat je bij genoeg spanning vanzelf niet meer kunt slapen, blijkt er een groep mensen te zijn die hier totaal geen last van heeft. (Leestip: De 13 Oorzaken Van Slaaploosheid)

En weet je wie dat zijn?

 De mensen die geloven dat stress niet schadelijk is voor je gezondheid. Bij hen gaat het alarmsysteem niet af, hoe gestresst ze ook zijn. Daardoor slapen ze als een roos.

Hoe kan dat?

​De positieve kanten van stress

De wereldberoemde psycholoog Kelly McGonigal vertelt over de positieve kanten van stress:

Om in slaap te vallen moet je kunnen ontspannen. Maar als je denkt dat stress gevaarlijk is, dan is ontspannen vrijwel onmogelijk. 

Hoe los je dat op?

Herinner jezelf eraan dat stress weliswaar onprettig voelt maar niet gevaarlijk is.

Stress is de reactie van je lijf op iets spannends en gaat vanzelf over als je het daarvoor de kans geeft.

Als je stress behandelt als niets meer dan een fysieke reactie op een moeilijke situatie, en niet als een monster dat je klein zal krijgen, dan wordt het mogelijk om ondanks je zorgen toch in slaap te vallen.

#3 Wat als je een depressie hebt?

depressie burnout ptst

Wist je dat...

...psychische klachten je slaap ernstig kunnen verstoren?

Dit is gevaarlijk. Een depressie of andere psychische ziekte wordt veel erger met een slaaptekort. 

Bipolaire stoornis, borderline of een burnout: ze zijn allemaal in verband gebracht met slaapstoornissen. 

Je slaap onder controle krijgen is van essentieel belang als je psychisch ziek bent.

Om maar te zwijgen over hoe rot het voelt om èn emotioneel instabiel èn slapeloos te zijn. Beter slapen kan enorm helpen. 

De symptomen van een burnout

Bij een burn out is er sprake van uitputting, laag zelfvertrouwen en een gevoel van afstand tot de eigen werkzaamheden.

Soms worden de klachten zo erg dat iemand thuis komt te zitten en niet meer kan functioneren. 

Vaak gaat verstoorde slaap vooraf aan het escaleren van de burnout. Als je niet lekker in je vel zit en je slaap verstoord raakt kun je er beter vroeg bij zijn, zeker als je eerder een burnout hebt gehad. 

Ga naar de huisarts, praat erover met je partner en doe er alles aan om je slapeloosheid serieus te nemen.

in slaap vallen

Post-traumatische stressstoornis (PTSS)

Dit is een aandoening die wordt opgewekt door een schokkende gebeurtenis.

Omdat slaap verantwoordelijk is voor de emotionele verwerking is het niet raar dat dit verstoord raakt na het meemaken van een trauma. 

Als je recent iets heel schokkends hebt meegemaakt, zoek dan snel hulp.

Hoe eerder je erbij bent, hoe kleiner de kans dat je er last van blijft houden. 

Wat een depressie doet met je slaap

Een depressie is niet hetzelfde als je een tijd lang rot of down voelen. Dat overkomt iedereen weleens en dat is normaal.

Wat artsen een depressie noemen is "een lange periode waarin iemand geen belangstelling heeft in het leven en niet meer goed functioneert. "

Wat ze je er niet bij vertellen is dat iemand die vaak lastig in slaap komt een tien keer zo grote kans heeft om depressief te worden 

Als je op tijd bent met het aanpakken van je slaapprobleem kan je in sommige gevallen voorkomen dat je een depressie krijgt.

Dat is geen overbodige luxe want een klinische depressie kan maanden en zelfs jaren duren.

Je kan een depressie voorkomen door goed te slapen. 

Slaap je veel maar rust je niet uit? Dit komt vaak voor bij een depressie. Hierdoor bouw je een slaaptekort op wat het nog erger maakt. (Leestip: 10 Schokkende Gevolgen Van Slaaptekort + Hoe Je Er Vanaf Komt)

Veel mensen met een depressie worden erg slaperig overdag. Maar zoals je hebt kunnen lezen in mijn artikel over middagdutjes is dat gevaarlijk.

#4 Over je zorgen denk je zo!

Kijk:

De nacht is het slechtste moment om te denken aan dingen die je overstuur maken. 

Om in slaap te vallen is ontspanning nodig. En in de nacht heb je alles mee. Het is van nature donker en stil. Je lichaam gaten de slaapstand.

Maar zodra je aan je zorgen denkt gaat het alarm af in je hoofd. Je geest wordt weer actief. En je lichaam volgt.

Dit is roeien tegen de stroom in en is misschien wel de belangrijkste oorzaak van slaapproblemen door stress.

niet kunnen slapen

Het kan al helpen als je tegen jezelf zegt:

"Ik leg nu al mijn zorgen aan de kant. Nu ga ik slapen. Morgenochtend ga ik ermee aan de slag."

Je nacht reserveren om te slapen is een heel goed idee. Het houdt je fris.

Omgekeerd mag je de dag - en met name de ochtend - reserveren voor dingen die je gestresst maken. Want uit onderzoek blijkt dat dit het tijdstip is waarop je lichaam het sterkste is. Het kan daardoor net wat meer hebben.

Ik wil dus niet zeggen dat jij je nooit zorgen mag maken of moet doet alsof alles goed gaat. Maar bewaar de stress voor de ochtend en hou je avond vrij.

#5 Pak je kracht in de ochtend

De meeste problemen los je niet zo 1-2-3 op. Daar gaat het niet om. Je brein kan niet gaan slapen voordat het geregistreerd heeft dat jij wat aan je problemen probeert te doen.

"Iets" doen aan je problemen is altijd beter dan "niets" doen.

Als je merkt dat iets je elke dag zorgen baart, doe dan elke dag iets om dichter bij een oplossing te komen. 

Ben je gestresst? Werk elke dag aan een oplossing om je brein gerust te stellen.

Dit heeft twee gevolgen: op de lange termijn zal je situatie beter worden en op de korte termijn kan je brein ontspannen omdat het weet dat de oplossing op de termijn komt.

Hoe om te gaan met stress op je werk

Stel dat het niet leuk is op je werk. Je baas vindt jou niet aardig, hij heet de pik op je. Omgekeerd zit jij niet op je plek en voel jij je met de dag naarder worden.

Hiermee bedoel ik niet dat je de volgende morgen je baan opzegt of een andere drastische oplossing kiest. Dat brengt je verder van huis.

De eerste stap kan zijn om te kijken wat de redenen zijn dat je ondanks je ontevredenheid niet bent weggegaan.

Misschien het geld, misschien de leuke collega's. Dit zijn dingen die je op de lange termijn wilt houden.

Van daaruit kan je nadenken hoe je deze dingen ook kan krijgen op een plek waar jij je wel prettig voelt.

Morgen doe je wat nieuws. Bijvoorbeeld kijken op een vacaturesite naar banen die hetzelfde bieden.

Hierbij wil ik je opdragen om niet te proberen het in één keer op te lossen. Ik wil dat je elke dag één klein dingetje doet en geen dag overslaat.

Weet je waarom?

Vergelijk deze situaties:
- Je voelt je rot op je werk en gaat naar bed terwijl je weet dat je morgen vroeg weer naar die rotbaan moet
- Je voelt je rot op je werk en gaat naar bed met de gedachte dat je morgen een nieuw stapje zet om het probleem op te lossen

Dat is een heel verschil. 

In plaats van je hulpeloos te voelen en te weten dat je morgen weer in de pineut bent draai je het om. Morgen kom je een stapje dichter bij het verbeteren van je leven.

Zelfs als je geen idee hebt of het je ooit gaat lukken een probleem op te lossen is het goed om elke dag iets te proberen. Al is het maar twee minuten. Dat je iets doet zorgt ervoor dat het je 's nachts niet wakker houdt.

#6 Laat je to-do lijst je in slaap zingen

Wetenschappers deden een proef:

Één groep mensen nam voor het slapengaan de dag nog eens door door in een dagboek te schrijven. Een tweede groep maakte voor het slapengaan een to-do list.

De groep die de to-do list maakte viel véél sneller in slaap.

Hoe komt dat?

Als je stress hebt en terugdenkt aan de dag die je achter de rug hebt komen alle nare momenten weer naar boven. Dat komt omdat je brein beter is in het opslaan en herinneren van emotioneel nare gebeurtenissen. De vervelende gevoelens maken dat het sterker in je geheugen wordt gegrift.

Je brein onthoudt nare ervaringen beter dan goede ervaringen.

Zelfs als je een leuke dag had zal je brein dat ene moment eruit pikken dat niet zo leuk was, hoe klein en pietluttig ook. Laat staan wanneer je een groot probleem hebt, zoals in het voorbeeld bij de vorige tip. 

Dus:

Als je elke dag naar een stomme baan moet is het laatste wat je moet doen voordat je gaat slapen bewust terugdenken aan die stomme baan.

Hoe pak je dit wel aan?

Bewaar je dagboek voor de ochtend

Een veelgehoorde tip is om voor het slapengaan in een dagboek te schrijven maar dit is dus slecht advies. Elke keer dat ik dit online zie terugkomen schudt ik met mijn hoofd. Het bovengenoemde onderzoek bewijst het tegendeel:

In een dagboek schrijven zorgt er juist voor dat het langer duurt om in slaap te komen.

Daarom schud ik altijd mijn hoofd als ik op internet lees dat je voor het slapengaan in een dagboek moet schrijven. De wetenschap bewijst het tegendeel.

Maak een lijstje met wat je morgen gaat doen. Besteedt extra aandacht aan dingen die je doet om de problemen op te lossen waar jij je zorgen over maakt.

 Het beste is om dit op papier te doen of desnoods in je hoofd. Doe het niet in je telefoon! Dit houdt je uit je slaap.

Bonustip: Als je een groot probleem hebt, denk dan niet alleen aan de stap die je morgen neemt. Denk ook na over wat je de dag daarna doet. Die lange termijn planning brengt je brein tot rust. 

#7 Beter slapen maakt gelukkig

Proberen de oorzaak van je zorgen op te lossen kan in veel gevallen ervoor zorgen dat je beter slaapt.

Maar wat als je zorgen hebt die onoplosbaar zijn, zoals het verlies van een geliefde (liefdesverdriet) of familielid (bij overlijden)?

Ten eerste raad ik je aan om elke dag iets te doen wat je leven beter te verdragen maakt,

Liefdesverdriet of rouw kan je het gevoel geven dat het leven stilstaat en dat je nooit meer gelukkig zult zijn.

Maar als je elke dag een paar minuten dit kunt doorbreken...

...dan kan je dit door een moeilijke tijd helpen.

liefdesverdriet

Doe elke dag iets dat je een goed gevoel geeft als je hart gebroken is

Slaapgebrek maakt liefdesverdriet erger

 Uit onderzoek blijkt dat rouw en liefdesverdriet langer duren als je slechte slaapgewoonten hebt. Als je minder dan acht uur slaapt zal je vaker een depressie of angsten ontwikkelen. 

Het rouwproces duurt korter als je focust op zo goed mogelijk slapen. Hoe doe je dat?

Wordt een superslaper

Wetenschappers onderzoeken al jaren waarom sommige mensen toch kunnen slapen in zware tijden.

Ook al hebben ze heftige zorgen, ze slapen in en liggen nooit wakker
.

Ik heb een rapport geschreven over wat hun geheim is en hoe jij dit ook kunt leren.

Wat de omstandigheden ook zijn en hoe zwaar je leven ook is: met de kennis in dit rapport kun jij altijd goed slapen. Je leert hoe je snel in slaap kunt vallen en hoe je fris wakker wordt - en dat helemaal gratis.

Meld je hieronder aan en ik stuur het je direct toe. 

Ontvang nu gratis "Hoe Je Beter Slaapt In Drie Simpele Stappen Zonder Geld Uit Te Geven Aan Medicijnen!"

Rolf
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: