10 Schokkende Gevolgen Van Slaaptekort (+ Hoe Je Er Vanaf Komt)

Slaapgebrek voelt niet alleen naar. Op de lange termijn maakt het je ernstig ziek.

Als je begrijpt wat de gevolgen zijn van een slaaptekort wordt het eenvoudig om dit op te lossen.

In dit artikel leer je de waarheid over een slaaptekort en hoe je ervoor zorgt dat je nooit meer een slechte nacht hebt. 


More...

Dit is waarom slaapgebrek dodelijk is

niet kunnen slapen

In dit schokkende artikel ontdek je wat de farmaceutische industrie angstvallig verborgen houdt.

En je leert wat je dokter je niet vertelt over je gezondheid.

Kun jij 's nachts niet in slaap komen? Of wordt je meerdere keren per nacht wakker? Heb je slaapgebrek?

Dan moet je daar nú wat aan doen. Want de gevolgen van slaapgebrek zijn heel, heel ernstig.

Zes op de tien Nederlanders heeft slaapproblemen, zo blijkt uit onderzoek. Wil je weten wat de oorzaken van slapeloosheid zijn? Lees dan 13 Oorzaken Van Slaaploosheid + Hoe Je Er Vanaf Komt.

Als slaapcoach heb ik maar één ding te zeggen:

Het slaapgebrek in Nederland is een nationale gezondheidscrisis.

Alle welvaartsziekten, van diabetes tot kanker, komen veel vaker voor bij mensen die slecht slapen. 

Geen wonder dat zoveel Nederlanders deze ziektes krijgen als 60% van alle Nederlanders kampt met slaapproblemen!

In dit artikel citeer ik wetenschappelijke onderzoeken, zodat je het met je eigen ogen kunt zien hoe schadelijk een slaaptekort is. En ik verwijs je naar tips zodat je direct wat aan je slaapgebrek kunt doen.

Hier zijn de tien naarste gevolgen van slaapgebrek:

#1 Geen plezier in het leven

 Kijk:

depressie burnout ptst

Als je last hebt van slapeloosheid dan hoef ik je niet te vertellen hoe afschuwelijk dit voelt.

Iedereen heeft slaap nodig. Zonder slaap voel jij je rot.

Er zijn niet alleen gevolgen voor je gezondheid. Je stemming klapt ook onderuit van gemiste slaap.

De symptomen van gemiste slaap

Van één kort nachtje kun je al chagrijnig worden. Je wordt impulsief en reageert emotioneler dan je eigenlijk zou willen. Vandaar dat veel mensen een hekel hebben aan vroeg opstaan.

Van meerdere nachten krijg je moeite om jezelf onder controle te houden. Bij gevolg #2 lees je meer over waarom mensen met een slaapgebrek meer fouten maken.

Maar als je nog meer slaaptekort opbouwt heb je pas echt een probleem. Hier zijn symptomen  van slaapgebrek op de korte termijn: 

  • Hallucinaties
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Geheugenverlies
  • Uitval van je immuunsysteem

Hoe meer slaap je mist, hoe gevaarlijker het is.

Zo gevaarlijk dat het Guiness Book of World Records niet meer toestaat dat mensen proberen zo lang mogelijk wakker te blijven. Het risico is te groot.

Hou er rekening mee dat parachutespringen en andere stunts rustig wording opgenomen in dit recordboek. Maar een zo groot mogelijk slaaptekort opbouwen is een no-no omdat dit vele malen gevaarlijker is.

Ik zeg dit niet om je bang te maken. Maar om je de informatie te geven die belangrijk is voor je gezondheid.

Nu je weet hoe slecht een slaaptekort is kun je er wat aan doen. (Leestip: Ik Kan Niet Slapen!  15 Tips Om Als Een Blok In Slaap Te Vallen)

Zolang je maar niet begint met het slikken van melatonine (dit is gevaarlijk) of andere slaappillen.

ongeluk bananenschil

#2 Je maakt fouten zonder dat je het merkt

Als jij tot nu toe niets aan je slaaptekort hebt gedaan is dat niet jouw schuld.

Mijn leraar op slaapgebied zei tien jaar geleden over de voornaamste reden waarom mensen blijven doorlopen met een slaapgebrek:

"Het is een vicieuze cirkel. Ze kunnen niet meer helder nadenken doordat ze zo moe zijn."

Zijn klanten hadden vaak moeite met luisteren of het stellen van prioriteiten. 

Zeker als ze een beetje gestresst waren. En omdat voor de meeste van hen slaap niet echt prioriteit had was dit het eerste dat sneuvelde.

Stress zorgt ervoor dat je minder goed slaapt en minder goed slapen geeft stress. 

De gevolgen zijn niet mals:

  • Je maakt meer fouten
  • Je ziet het niet meer als iemand verdrietig is
  • Onbelangrijke dingen lijken ineens belangrijk
  • close
    Je emoties worden versterkt

Combineer deze vier dingen en je leven wordt een stuk lastiger. 

Al na één belabberde nacht kunnen je hersens geen onderscheid maken tussen wat belangrijk en niet belangrijk is, blijkt uit onderzoek. 

En als je deze symptomen langer dan een paar dagen hebt heeft dit natuurlijk grote gevolgen voor je omgeving. Om maar te zwijgen van de versterking van je eigen emoties.

Slaap is gratis therapie (en het werkt echt)

Het opvallende is dat veel mensen die psychisch ziek zijn heel slecht slapen. 

En je hebt geleerd dat een slaaptekort leidt tot versterking van je emoties.

Hoe dit komt is nog niet zeker. En het maakt ook niet zoveel uit. Wat vaststaat is dat goed slapen je beschermt tegen emotionele problemen. 

Je zou kunnen zeggen dat slapen werkt als therapie voor je brein. Het krijgt de kans om alles wat je overdag is overkomen 's nachts te verwerken. 

#3 Verkeersongeluk

Mijn buurmeisje was net 18 geworden toen ze op een kruispunt vlak bij haar huis door een vrachtwegen werd aangereden.

Er werd een ambulancehelikopter ingeschakeld. Reanimatie mocht niet baten. 

De vrachtwagenchauffeur had het rode licht niet opgemerkt. Zijn aandacht was verslapt. Daardoor verloren mijn buren hun enige dochter.

Weet je waar ik van wakker lig?

Dit ongeluk had voorkomen kunnen worden als de chauffeur goed had geslapen die nacht.

Hoe slaapgebrek verkeersslachtoffers maakt 

auto botsing

Als je na vijftien uur wakker te zijn achter het stuur gaat zitten ben je net zo'n slechte bestuurder als iemand die dronken is. En je hebt net zoveel kans op een ongeluk.

Als je een slaaptekort hebt val je tijdens de dag een paar keer heel kort in slaap. Deze slaap duurt een aantal seconden en je merkt hier vrijwel niets van. Als onderzoekers vragen aan een groep mensen of ze de afgelopen maand slaperig hebben gereden zegt 1 op de 25 mensen "ja". 

Dit zijn de mensen die het zich kunnen herinneren. Die mini-slaapjes waar ik het over had merk je meestal niet op. 

Het is gebruikelijk dat automobilisten ongemerkt achter het stuur in slaap vallen.

Als jij een slaapgebrek hebt en achter het stuur plaatsneemt breng jij jezelf en andere mensen in groot gevaar.

De gevolgen van slaperig rijden zijn groot

Mijn buurmeisje zal nooit trouwen of studeren en ik zal haar nooit meer haar hondje zien uitlaten. Alleen omdat een knuppel van een vrachtwagenchauffeur die nacht had doorgehaald en een kort moment wegdommelde. 

Hij had zelf niks.

En daar had hij maar geluk mee.

Die twee seconden dat je even "weg" bent kan je auto net uitwijken naar een andere rijbaan, tegen het verkeer in. Voordat je het weet wat er gebeurt is er een botsing.

Zeshonderd mensen (!) overlijden jaarlijks in het verkeer. Meer dan 21.000 mensen raken gewond. Wees alsjeblieft niet één van die mensen en neem actie om van slecht slapen af te komen. 

#4 Depressie

Er bestaat een misverstand over depressies dat ik uit de weg moet ruimen.

Het is niet zo dat depressieve mensen zich een paar weekjes down voelen en dat dit het is. 

Ik heb het over de depressie waarbij je zes maanden of langer geen zin meer in het leven hebt en geen plezier haalt uit leuke dingen.

Daar komt bij dat veel patiënten lichamelijke klachten hebben. Variërend van hoofdpijn en hartkloppingen tot verstoorde eetlust en paniekaanvallen.

Kom je lastig in slaap? Dan heb je een tien keer hogere kans op een depressie.

Wil je daar echt zes maanden of langer last van hebben?

depressief

Hoe je perfect slaapt ondanks stress

Hoe je slaapproblemen ook zijn ontstaan, het is belangrijk om ze zo goed mogelijk aan te pakken. 

Maar als deze door stress komen wil ik je graag een speciaal artikel laten zien. 

Daarin leg ik in detail uit hoe je in zeven stappen afkomt van slecht slapen door stress. Slecht Slapen Door Stress? Los Het Op! (Stappenplan)

#5 Overgewicht

Van slecht slapen krijg je honger. En niet zo'n beetje ook.

Heb je een langdurig slaaptekort? Dan kom je gemiddeld zo'n dertien kilo aan in een jaar tijd. En daar kun je maar weinig aan doen.

Hoe komt dat?

Als je niet goed bent uitgerust sturen je hersens meer hongersignalen naar je lijf. Daardoor stop je niet met eten, ook al zit je vol. En je krijgt nog eens ontzettende trek in ongezonde snacks ook.

Daarom raad ik te dikke mensen aan om eerst hun slaap op orde te krijgen voordat ze proberen af te vallen. Anders roeien ze tegen de stroom in. Minder eten wordt heel moeilijk als je brein om eten schreeuwt door een slaaptekort. 

Maar overgewicht veroorzaakt ook slaapproblemen

Veel extreem dikke mensen hebben slaapproblemen. Die twee gaan vaak samen. 

Enerzijds omdat hun hersenen meer hongersignalen afgeven. Daardoor wordt ongezond voedsel veel aantrekkelijker.

Anderzijds doordat hun slechte gezondheid hun slaap negatief beïnvloedt.

Zij hebben moeite met inslapen, worden vaker wakker en hebben vaak aandoeningen zoals slaapapneu. Meer dan 40% van de mensen met obesitas heeft last van slaapapneu.

Ze komen in een vicieuze cirkel waar ze alleen met de juiste hulp uit kunnen komen. 

#6 Suikerziekte

Diabetes type II is een ziekte die je als volwassene kunt krijgen. Dan kan je lichaam niet meer met suiker omgaan.

De gevolgen zijn verschrikkelijk:

  • Je leeft tien jaar korter
  • close
    Afsterven van je tenen, voeten en uiteindelijk zelfs je been
  • Blindheid
  • Nierproblemen
  • close
    Hart- en vaatziekten

Diabetes is één van die ziekten die je koste wat het kost moet vermijden. Maar van oudere mensen heeft meer dan 20% deze ziekte! Als jij het nu nog niet hebt is er dus een grote kans dat je het krijgt. 

Hoe komt dat?

Naarmate je dikker wordt kan je lichaam slechter met suiker omgaan. En een slaaptekort hangt samen met overgewicht, zoals je al hebt geleerd.

Maar het werkt ook omgekeerd: hoe slechter je lichaam kan omgaan met suiker, hoe dikker je wordt.

En dat is waar het pas echt eng wordt.

diabetes omkeren

Overgewicht is het belangrijkste risico om diabetes type 2 te krijgen.

En zoals je eerder al hebt geleerd kan je gewicht makkelijk ontploffen als je slecht slaapt. Nog een reden om je slaaptekort op te lossen zodat je niet ziek wordt. 

Hierom is het enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat je slaapgebrek niet erger wordt en dat je binnenkort goed slaapt. Anders maak je het vermogen van je lichaam kapot om suiker af te breken en krijg je diabetes. 

Let op: Doe jij vaak dutjes overdag en komt diabetes in je familie voor? Lees dan hier meer over het verband tussen het doen van dutjes en het krijgen van suikerziekte.

#7 Alzheimer

Mijn oma werd steeds vergeetachtiger en onrustiger. 

Het begon langzaam, toen ze midden in de zestig was. Maar in de loop van de tijd werd het steeds erger, totdat ze haar eigen man (mijn opa) niet meer herkende. 

Mijn oma was een hele lieve vrouw die ik nooit boos heb zien worden. Zelfs toen ze Alzheimer kreeg, een ziekte die agressief kan maken, heb ik haar nooit haar stem horen verheffen. 

Maar misschien heeft de familie dat voor de kleinkinderen tactisch verborgen. Het verdriet van ieder naast familielid was voelbaar. Het was alsof ze hun oma en moeder kwijtraakten terwijl ze nog in leven was. 

Ze overleed in een verzorgingstehuis, iets waarvan ze had gehoopt dat het nooit zou gebeuren. Ook al was ze inmiddels te dement om het echt door te hebben.

Als mensen met alzheimer slapen in een laboratorium vallen er een aantal dingen op.

Zo slapen ze niet zo diep als mensen die gezond zijn.

Daarnaast blijkt dat het overgrote merendeel van de Alzheimer-patiënten een ernstige slaapstoornis heeft. Het gaat om meer dan 60%! 

Iedereen die weleens voor een persoon met dementie gezorgd heeft weet dat deze mensen op de raarste momenten wakker kunnen zijn. 

Kan dieper slapen Alzheimer voorkomen en mogelijk genezen?

Dat zijn wetenschappers nu aan het uitzoeken. 

Twee belangrijke punten zijn bekend

Het verbeteren van het slaappatroon van Alzheimer-patiënten verbetert hun situatie een klein beetje

Dit is heel bijzonder omdat dementie beschouwd wordt als een ziekte die niet te behandelen is.

Het tweede is dat dementie zich heel langzaam ontwikkelt. Bij mijn oma duurde het jaren en jaren voordat lichte vergeetachtigheid omsloeg in bijna niets meer kunnen onthouden tot complete dementie. 

Maar naarmate je ouder wordt neemt de hoeveelheid diepe slaap die je krijgt steeds meer af.  Hoe ouder je wordt, hoe oppervlakkiger je slaapt. Wetenschappers denken dat er een verband zou kunnen zijn tussen dit oppervlakkig slapen en alzheimer en dit zijn ze nu verder aan het uitzoeken. 

Een periode van slecht slapen gaat vooraf aan het ontwikkelen van dementie. 

Mijn oom is bang dat hij net als mijn oma Alzheimer zou krijgen. Nadat ik hem herhaaldelijk de onderzoeken naar Alzheimer en slecht slapen liet zien is er veel veranderd. Sindsdien zet hij slaap op de eerste plek.

En ik denk dat dit een heel wijs besluit is. 

#8 Hart- en vaatziekten

hart

Elk jaar wordt in de lente de klok een uur vooruit gezet. Zomertijd, heet dat. 

Maar wat men je er niet bij vertelt is dat in de dagen na het ingaan van de zomertijd veel meer mensen een hartaanval krijgen. 

Dat komt omdat je hart slecht kan omgaan met minder slaap, zelfs dat uurtje van de zomertijd.

Misschien denk je: "Ach, dat zal wel meevallen. Het komt vast door iets anders." In de herfst, als de wintertijd ingaat, gebeurt precies het tegenovergestelde. 


Kijk maar eens naar dit onderzoek. Door dat extra uurtje slaap neemt het aantal hartaanvallen juist af.

Wederom bewijs dat je lichaam niet goed kan omgaan met slaapgebrek, ook al is het maar één uurtje. En dan heb ik het niet eens over de toename in auto-ongelukken bij het ingaan van de zomertijd. 

Maar er is een verschil tussen een hartaanval en hart- en vaatziekten. Bij die laatste wordt het op den duur onvermijdelijk dat je een hartaanval, hersenbloeding of iets anders naars krijgt. 

Veroorzaakt kort slapen hart- en vaatziekten?

Er zijn spotjes op TV die je vertellen dat jij je cholesterol moet verlagen. Het voedingscentrum vertelt je dat je moet afvallen. En doodshoofden op sigarettenpakjes waarschuwen je dat je direct moet stoppen met roken of anders een hartaanval riskeert. 

Dat is allemaal waar. Maar ook niet-rokers met een normaal cholesterol en gezond gewicht kunnen hart- en vaatziekten krijgen.

Hoe komt dat?

  • Korte slapers hebben 200-300% meer kans op aderverkalking, een hartaanval of een herseninfarct. 
  • Normale slapers - mensen zonder slaapgebrek - hebben veel minder last van hartproblemen en beroertes. 

En zoals je weet is het missen van één uurtje slaap genoeg om je hart kwetsbaar te maken voor een hartinfarct. 

Wat denk je dat er over de loop van vijf jaar gebeurt als je minder dan zeven uur slaapt?

Precies: je hart en bloedvaten raken beschadigd. 

En dan heb ik het niet eens over wat je met je lichaam doet als je van kort slapen een gewoonte maakt. 

Hierin is geen verschil tussen een chronisch slaaptekort en een acuut slaaptekort. Zelfs één uurtje slaap missen voor één nacht is al genoeg. Hoe meer je mist, hoe slechter het is. 

Omgekeerd: als je slecht sleept, hoe meer verschil het maakt als je een uurtje extra krijgt. 

#9 Kanker

De Deense overheid geeft sommige vrouwen met borstkanker een schadevergoeding.

Weet je wat bepaalt of deze vrouwen extra geld krijgen of niet?

Als ze nachtdiensten hebben gedraaid krijgen vrouwen met borstkanker een schadevergoeding.

Waarom is dat?

De eerste reden is dat de Deens overheid sociaal is ingesteld en het beste wil voor zijn burgers.

De tweede reden is dat er overweldigend bewijs is dat werken tijdens de nachtdienst de kans op kanker vergroot.

Slaapgebrek verhoogt je kans op kanker 

De bewijslast was zo hoog dat de Deense overheid er niet omheen kon en een schadevergoeding moest betalen aan de vrouwen die in de nachtdienst hadden gewerkt. 

Een chronisch slaaptekort verhoogt je kans op ernstige ziektes en daardoor neemt je kans om jong te sterven toe.
dokter onderzoek

Je immuunsysteem laat het afweten als je slecht slaapt 

Muizen met een slaapgebrek ontwikkelden een agressieve vorm van kanker die ook nog eens uitzaait. Vergeleken met muizen die normaal mochten slapen werden ze veel vaker ziek.

Dat komt doordat slaapgebrek de hoeveelheid anti-kanker cellen in je bloed verminderd. 

Je kans op kanker neemt dus toe als je onvoldoende slaapt. Omdat je lichaam zich niet meer kan beschermen tegen deze ziekte.

Laat het niet zover komen en doe vandaag wat aan je slaapgebrek.

#10 Jong doodgaan

Weet je, slaaptekort hangt sterk samen met de voornaamste doodsoorzaken. Dat hoef ik je na alles wat hierboven staat niet meer uit te leggen.

Van hartaanvallen tot dementie en van kanker tot depressie, een slaaptekort maakt het erger of is ronduit een directe oorzaak.

Maar het gaat niet alleen om hoe oud je wordt. Zou je 95 willen worden als je de laatste twintig jaar van je leven verlamd in een ziekenhuisbed moet doorbrengen? 

Voor veel mensen is het antwoord "nee". Ze willen plezier maken in het leven en kunnen genieten. Maar als je gezondheid het laat afweten is dit vrijwel onmogelijk.

Dat is waarom goed slapen zo belangrijk is.

Dik, depressief en een verhoogde kans op ongeneeslijke ziektes. In die staat is het onmogelijk om plezier in het leven te houden. 

Zo slaap je elke nacht als een roos

Sommige mensen hebben altijd een goede nacht.

Ze hebben een perfecte nachtrust, elke nacht weer.

Wat doen deze Superslapers anders?

In mijn gratis ebook leg ik je precies uit hoe je slaapproblemen overwint en elke nacht heerlijk kunt slapen. Zodat je lang en gelukkig leeft, zonder slaaptekort.

Ontvang nu gratis "Hoe Je Beter Slaapt In Drie Simpele Stappen Zonder Geld Uit Te Geven Aan Medicijnen!"

Rolf
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: